Josep Carreras with Anna Netrebko and Erwin Schrott together in Geneva for a memorable benefit concert promoted by Chopard
Josep Carreras, Anna Netrebko ed Erwin Schrott. La prestigiosa firma Chopard ha riunito la scorsa domenica questi tre grandi artisti sul palco della Victoria Hall di Ginevra in supporto delle loro rispettive Fondazioni: La Fundació Josep Carreras contra la leucemia, e la Anna and Erwin for kids, un'organizzazione no profit che fornisce aiuto sanitario ai bambini, cui Chopard, che collabora con entrambe, devolverà interamente i proventi di questa serata. Vi ricordo che la Fundación Carreras, con cui la Famiglia Scheufele di Chopard collabora fin dalla creazione dell'entità, ha anche una sede in Svizzera di cui Karl Scheufele è Presidente. A incorniciare questo formidabile trio, il Maestro David Giménez e la Gstaad Festival Orchestra.
Un evento semplicemente straordinario cui hanno avuto accesso un gran numero di invitati affezionati a Chopard oltre ad alcuni fan di queste tre icone dell'opera: dopo il primo giorno di vendite, i biglietti, quei pochi a disposizione, erano esauriti. Il programma si è rivelato estremamente vario, offrendo certamente arie d'opera, ma anche tango, zarzuela, operetta, musical e brani di natura più popolare.
L'orchestra ha aperto la meravigliosa serata benefica con l'Ouverture del Guglielmo Tell di Gioacchino Rossini. La prima stella ad entrare è stata proprio Josep Carreras, accolto calorosamente, presentatosi con Rosó (Pel teu amor): un'apertura ideale nella propria lingua d'origine. Dopo di lui, Anna Netrebko ha effettuato il suo ingresso: la grande diva, che ha recentemente debuttato al Gran Teatre del Liceu di Barcelona con Iolanta, ha proposto l'aria "Io son l'umile ancella" da Adriana Leceuvreur. Non meno applaudito è stato Erwin Schrott, basso baritono di grande talento, sposo della Netrebko con cui ha un bellissimo bambino, Tiago: l'uruguaiano ha fatto scelte molto originali, a partire dalla zarzuela di Sorozabal, La Tabernera del Puerto, di cui ha interpretato il frammento intitolato Despierta Negro. Di nuovo opera con la grande protagonista femminile della serata, con una splendida versione dell'Aria di Musetta, Quando me'n vo, da La Bohème di Giacomo Puccini, ed ancora Schrott con un magnifico tango, Los pàajaros perdidos, di Juan Carlos Cobián. David Giménez si è poi riesibisce con la sola orchestra, la Gstaad Festival Orchestra, con l'intermezzo de Manon Lescaut di Puccini, per poi lasciare la scena a Josep Carreras, il cui ritorno era attesissimo dal pubblico in sala, che ha deliziato con una splendida interpretazione de Il Lamento di Federico, un'aria che lo ha accompagnato fin dall'inizio della sua gloriosa carriera: il tenore ha, ancora una volta, saputo conciliare potenza e dolcezza con estrema maestria, affermandosi ancora di questi tempi grandissimo interprete di questo meraviglioso frammento de L'Arlesiana di Cilea. A concludere la prima parte del concerto, un duo tra Anna Netrebko ed Erwin Schrott con Bess you is my woman, dall'opera Porgy and Bess del compositore americano George Gershwin, conclusasi con il primo bacio affettuoso scambiatosi da quella che è una meravigliosa coppia anche nella vita.
Josep Carreras - Source: Chopard |
La ripresa è stata affidata alla Netrebko che ha omaggiato Giuseppe Verdi, nell'anno del bicentenario della nascita, cantando per la prima volta l'aria di Lady Macbeth.
Terzo momento del nostro grande tenore con un altro brano che esalta notevolmente le sue abilità interpretative: Ya mis horas felices, dalla zarzuela La del soto del parral, con quella nota amara e malinconica che la voce di Carreras sprigiona con una sincerità disarmante.
Erwin Schrott ha voluto proseguire sulla scia del tango con un altro brano di Astor Piazzolla, Oblivion, anticipato da Nostalgias di Juan Carlos Cobián. Prima di quest'ultimo citato, David Giménez ha diretto l'orchestra nell'esecuzione del magnifico intermezzo de La Boda de Luis Alsonso di Jerónimo Jiménez.
Si è rivelato assolutamente delizioso il secondo duetto tra la Netrebko e Schrott in una immancabile Lippen Schweigen, dall'operetta Die Lustige Witwe di Franz Lehar: pronunciato insieme quel "Du hast mich lieb" è giunto quel secondo bacio d'amore che ha commosso il pubblico che li ha sommersi di applausi. Prima del già citato Oblivion di Erwin, Anna ha scelto Song to the Moon, dalla Rusalka di Dvorak, prima di riportare sul palco Josep Carreras con il quale ha duettato in Tonight da West Side Story: in questo caso non si può certo parlare di coppia nella vita, ma senza alcun dubbio l'accostamento tra uno dei più grandi ed amati tenori di sempre e la miglior soprano dell'attuale generazione di cantanti d'opera, non può che essere vincente. È stato Josep Carreras a chiudere ufficialmente questo concerto memorabile con la sua toccante versione di Core 'ngrato, che ha commosso il pubblico in sala che ha replicato con una lunghissima e fragorosa ovazione.
Erwin Schrott and Josep Carreras. Source: Erwin Schrott |
Questo trio d'eccellenza ha offerto altri cinque brani ad un pubblico perfettamente cosciente di star assistendo ad un evento assolutamente straordinario: tra questi vi cito un frammento dell'operetta Die Csárdásfürstin del compositore ungherese Emmerich Kalman intitolato Heia in den Bergen. Ricordo perfettamente di aver già scritto questo titolo in occasione di un concerto di qualche mese fa; subito dopo, un duetto molto speciale tra Josep Carreras ed Erwin Schrott con uno dei brani più belli di Carlos Gardel, El día que me quieras: dopo l'ingresso dei due, Schrott ha dichiarato pubblicamente la sua grande stima nei confronti del tenore, dicendo che gli batteva il cuore cantando insieme a lui. "Me bate fuerte el corazón al cantar con usted, Maestro!!", queste sono state le parole esatte del basso baritono. Dopo questa emozionante esibizione, i due hanno richiamato in scena Anna Netrebko per concludere in maniera tradizionale con il Brindisi de La Traviata, per rendere omaggio al grande compositore, Giuseppe Verdi, nell'anno in cui ricorre il bicentenario della nascita. Tutti e tre sono stati premiati con ovazioni incredibili, rivolte anche a David Giménez e alla Gstaad Festival Orchestra, nei confronti dei quali sia Josep Carreras, sia la Netrebko e Schrott hanno mostrato generosa gratitudine.
Erwin Schrott, Anna Netrebko, Josep Carreras and David Giménez. Source: annanetrebko.com |
BRAVI!!!
Si è concluso così questo concerto unico, evento culmine di un weekend che ha visto anche la riapertura della Boutique Chopard di Ginevra, in seguito a ristrutturazione, e ovviamente le prove per il concerto, di cui è giunta qualche foto per gentile condivisione di Erwin Schrott tramite Facebook e Twitter. Grazie Erwin!!
Josep Carreras, Caroline Scheufele, Anna Netrebko and Erwin Schrott. Chopard Boutique reopening. Source: Secrets of Style (more photos) |
Key facts:
◦ Josep Carreras, Anna Netrebko and Erwin Schrott. Last Sunday, the Swiss luxury Watch and Jewelry prestigious marker Chopard put these three great artists together on stage at the Victoria Hall in Geneva, to support their respective Foundations: The Josep Carreras Leukemia Foundation, and Anna and Erwin for kids, a non profit organization that provides medical care to children. Chopard will entirely donate them the proceeds of the evening. Let me remind you that the Carreras Foundation, with which the family Scheufele of Chopard has collaborated since the creation of the entity, also has a branch in Switzerland whose Chairman is Karl Scheufele. Together with such formidable trio, Maestro David Giménez and the Gstaad Festival Orchestra.
A just amazing event that could be accessed by a group of Chopard customers as well as some fans of these three Opera stars: after the first day, tickets, the few ones available, were sold out. The program was extremely varied, of course dealing with opera arias, but also with tango, zarzuela, operetta, musicals and some popular songs.
◦ The orchestra opened the wonderful charity event with the Guglielmo Tell Overture by Gioacchino Rossini. The first star who came on stage was Josep Carreras, warmly welcomed, to begin with Rosó (Pel teu amor): an perfect opening in his mothertongue. After him, Anna Netrebko made her entrance: the great diva, who recently made her debut at the Gran Teatre del Liceu in Barcelona with Iolanta, offered the aria, "I am the humble servant" from Adriana Leceuvreur. No less ovationed was Erwin Schrott, talented bass-baritone, husband of Netrebko with whom he has a beautiful son, Tiago. The Uruguayan made original choices, beginning with the Sorozabal's zarzuela, The Tabernera del Puerto, from which has interpreted a fragment entitled Despierta Negro. More opera with the lady of the evening, with a wonderful version of Musetta aria, Quando me'n vo, from La Bohème by Giacomo Puccini, and then again Schrott with a magnificent tango, Los pájaros perdidos by Astor Piazzolla. After that, David Giménez conducted the orchestra alone, the Gstaad Festival Orchestra, performing the intermezzo from Puccini's Manon Lescaut, and then let the scene to Josep Carreras, whose return was eagerly awaited by the audience. He delighted them with his wonderful interpretation of Il Lamento di Federico, an aria that has accompanied him since the beginning of his glorious career: the tenor has, once again, able to combine power and sweetness with great skill, once again setting the stardard of this wonderful piece from L'Arlesiana by Cilea. A duo between Anna Netrebko and Erwin Schrott with Bess you is my woman, from the opera Porgy and Bess by the American composer George Gershwin, ended with the first affectionate kiss scambiatosi from what is a wonderful couple also in life, was to close the first part.
◦ The restarting was assigned to Netrebko who paied tribute to Verdi singing for the first time Lady Macbeth's aria.
The third moment of our great tenor arrived with another song that greatly enhances its interpretive skills: Ya mis horas felices from the zarzuela La del soto del parral, with that bitter and melancholyc nature Carreras'voice always expresses with a disarming sincerity.
Erwin Schrott wanted to continue in the wake of tango with one more piece by Astor Piazzolla, Oblivion, preceeded by Nostalgias, signed by Juan Carlos Cobián. Before this latest mentioned, David Giménez performed with the orchestra the beautiful intermezzo from La Boda de Luis Alsonso by Jerónimo Jiménez.
The second duet between Netrebko and Schrott, an inevitable Lippen Schweigen from operetta Die Merry Widow by Franz Lehar, turned out to be absolutely delicious: once they pronounced the words "Du hast mich lieb" came that second loving kiss. Before the aforementioned Oblivion by Erwin, Anna chose Song to the Moon from Rusalka by Dvorak, then Josep Carreras was back, and they sang in duet Tonight from West Side Story. In this case, we can't speak of "couple in life", but no doubt that the combination of one of the greatest and most beloved tenors of all time and the best soprano of the current generation of opera singers, can not but be hugely successful. It was Josep Carreras who officially closed this memorable concert with his touching version of Core 'ngrato, which moved the audience who responded with a long and thunderous ovation.
◦ This trio of excellence offered five more songs to an audience well aware that they were attending an absolutely extraordinary event: among these, fragment from the operetta Die Csárdásfürstin by Hungarian composer Emmerich Kalman, entitled Heia in den Bergen. I remember perfectly that I had already written this title here few months ago. Furtherly, I can mention a very special duet between Josep Carreras and Erwin Schrott on one of the best songs by Carlos Gardel, El día que me quieras: once they were back on stage, Schrott has publicly expressed his great esteem towards the tenor, saying that his heart was strongly beating for singing along with him. "Me bate fuerte el corazón al cantare con usted, Maestro!", these were his exact words. After such lovely performance, they called Anna Netrebko back on stage to perform the traditional Brindisi from La Traviata to honour the great composer, Giuseppe Verdi, on occasion of the bicentenary of the birth. The three of them were rewarded with incredible ovations, also addressed to David Giménez and Gstaad Festival Orchestra, to whom Josep Carreras as well as Netrebko and Schrott showed generous gratitude.
◦ Such unique concert was finished: an event that was the culmination of a weekend dealing also with the re-opening of the Chopard Boutique in Geneva, due to renovation, and of course with the concert rehearsals: Erwin Schrott shared live through Facebook and Twitter some pics of the rehearsals. Thanks Erwin!
You're right it was a great concert, but Netrebko never sang La donna e mobile (how could she ?)!! What about Lady Macbeth aria at the beginning of the second part, which she sang for the first time, for the year of Verdi ? And Csardasfurstin was a encore.
ReplyDeleteSchrott sand Los pajaros perdidos in the first part and nostalgia in the second.
Best regards.
Just for your information, the content of this post is based on a printed program I have been sent, on an article I have shared in it, and on some other details I have been told. I didn't know that the original program had been partly changed!! Now the post has been edited with your corrections!!
ReplyDeletePity that I have to thank an anonymous for its contribution... anyway thank you so much!!
Sorry for the anonymous ;-).
ReplyDeleteYou're welcome and indeed there were some changes in the original/printed program.
Well now, thank YOU for the blog !
Anne-Laure
Welcome here Anne-Laure!!!
ReplyDelete